Terugblik najaar 2018

, Jules Ruijs

In drie afleveringen onderzocht Medialogica hoe een natuurgebied in de beeldvorming kon uitgroeien van een ecologische droom tot een nachtmerrie, hoe de Chinese overheid het beeld van het land probeert te beïnvloeden, en hoe journalisten om zijn gegaan met het mijnenveld #MeToo. Hier vind je alle afleveringen en hoogtepunten nog eens op een rijtje.

Oostvaardersplassen - Van droom tot nachtmerrie

Medialogica reconstrueerde de jarenlange strijd om het beeld van de Oostvaardersplassen en het welzijn van de grote grazers en belichtte hoe een natuurgebied in de beeldvorming kon uitgroeien van een ecologische droom tot nachtmerrie.

In 2018 komt er een eind aan het imago van de Oostvaardersplassen als boegbeeld van ongerepte natuur, waar de mens zo weinig mogelijk ingrijpt en de natuur zoveel mogelijk zijn gang kan gaan. Boswachters worden bedreigd, burgers gooien balen hooi over de hekken van het gebied en delen op Facebook massaal foto's van vermagerde grote grazers. Uiteindelijk besluit de provincie Flevoland, onder druk van de publieke opinie, om de dieren zelf bij te voeren.

Medialogica onderzocht hoe de gemoederen over de grote grazers in 2018 zo hoog konden oplopen en wat de gevolgen daarvan waren voor de betrokkenen. Medewerkers van Staatsbosbeheer, ecologen, actievoerders, filmmakers en bestuurders blikken terug.

Medialogica ontdekte ook dat in de zomer van 2018 grote grazers zijn ontvreemd uit het Oostvaardersplassengebied. Lees hier meer.

De aflevering in minder dan vijf minuten

Geen tijd, maar wel benieuwd naar de aflevering? Kijk hier Medialogica Kort: de aflevering in minder dan vijf minuten. 

Xi, Xi wat jij niet ziet

In Xi, Xi wat jij niet ziet onderzoekt Medialogica hoe de Chinese overheid probeert ons beeld van China te beïnvloeden. De Volksrepubliek van president Xi Jinping hanteert daarbij de wortel en de stok. Hij financiert het Nederlandse taalonderwijs en intimideert correspondenten.

Medialogica benaderde verschillende Nederlandse China-correspondenten. Geen van allen wilden ze aan deze uitzending meewerken. De reden is veelal dezelfde: de mogelijke reactie van de Chinese autoriteiten, en de gevolgen die dat heeft voor hun journalistieke werk aldaar.

Behalve intimidatie past China ook publieksdiplomatie toe. Bijvoorbeeld via het Groningen Confucius Instituut, een deels door China betaalde en aangestuurde instelling. Het Instituut sponsort veertien middelbare scholen die Chinese les geven. Volgens de directeur van het Confucius Instituut, dr. Jingyi Liu, leren inmiddels 2.872 Nederlandse scholieren Chinees op kosten van de Volksrepubliek. Volgens Liu doet China dat ‘om de dialoog te bevorderen’. Volgens critici bedrijft China pr via de schoolbanken.

De aflevering in minder dan vijf minuten

Geen tijd, maar wel benieuwd naar de aflevering? Kijk hier Medialogica Kort: de aflevering in minder dan vijf minuten. Liever lezen? De aflevering samengevat in tekst vind je hier.

Het mediamijnenveld #MeToo

#MeToo is zonder twijfel een van de grootste mediagebeurtenissen van deze eeuw. Vanaf het moment dat de hashtag in oktober 2017 voor het eerst werd gebruikt, zijn er steeds meer zaken boven komen drijven en wordt er veel over gepubliceerd. Medialogica onderzoekt de rol van journalisten in dit fenomeen. Wanneer stellen zij terecht een misstand aan de kaak en helpen zij de emancipatie van slachtoffers van seksueel machtsmisbruik? Wanneer kunnen vermeende daders zich beklagen over ‘trial by media'?

De aflevering in minder dan vijf minuten

Geen tijd, maar wel benieuwd naar de aflevering? Kijk hier Medialogica Kort: de aflevering in minder dan vijf minuten.

Voorafgaand aan dit seizoen vertelde eindredacteur Marc Josten over het seizoen en hoe het programma verder gaat na de uitzendingen, met workshops op middelbare scholen. 'In onze workshops heb ik echt het gevoel dat we jongeren trainen in opinievorming.' Lees het interview hier. Op onze onderwijspagina vind je meer over Medialogica in de klas. Zo'n les ziet er zo uit.

STEUN MEDIALOGICA, WORD VRIEND VAN HUMAN

Human wil mens en wereld vooruithelpen met een gezonde dosis blikverruiming. Hersenvoer voor doendenkers, mensen die eerst vragen stellen vóór ze zich een mening vormen. En vervolgens ook echt iets doen voor de wereld.

Doe je mee? De wereld heeft mensen nodig.

Word vriend. Voor slechts 1 euro per maand krijg je meer stof tot nadenken.

Samen leven in een mooiere wereld. Dat is ons doel. Samen met jou én 149.999 anderen. Want met 150 duizend vrienden blijft Human als publieke omroep bestaan.