Medialogica

Staatssecretaris Blokhuis reageert

Medialogica

Staatssecretaris Blokhuis reageert

Medialogica ontdekte dat drankmerken de geest van de wet ontduiken. Op radio en televisie is alcoholreclame overdag verboden, op sociale media als Instagram geldt dat wettelijke verbod niet.

Jules Ruijs, 23 oktober 2018

We ontdekten dat alcoholmerken als Heineken en Desperados via influencers - bekende Nederlanders met veel volgers op sociale media - alsnog alcoholreclame maken overdag. Bij een deel van de reclames wordt ook een groot aantal jongeren bereikt. 

We vroegen de verantwoordelijk staatssecretaris herhaaldelijk om een reactie. Na een aantal keer heen en weer mailen stuurde de woordvoerder ons onderstaande schriftelijke reactie. 

Reactie Staatssecretaris Blokhuis

Verantwoordelijk staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Paul Blokhuis (ChristenUnie), reageerde schriftelijk middels een woordvoerder.

'Geen alcohol onder de 18 is de norm. Ik wil dat er veel minder gedronken wordt door 18-minners.

Daarom is alcoholreclame die door jongeren wordt gezien in de media en op social media natuurlijk een zorg die mij aan het hart gaat.

Op radio en televisie zijn er heldere lijnen te trekken, zoals geen alcoholreclame tot 21 uur. Op social media is het veel moeilijker om zo’n scherpe grens te stellen.

Maar daar moeten we ons niet door laten ontmoedigen. Ik ben met allerlei partijen in gesprek over het Nationaal Preventieakkoord. Hoe om te gaan met alcoholreclame die jongeren kunnen tegenkomen, maakt deel uit van die gesprekken.

Hoe dit een rol gaat spelen in het akkoord, kan ik nu nog niet zeggen. Daarvoor moet het eerst helemaal rond zijn.' 

Meer weten over voorbeeldfiguren

In het gesprek dat Medialogica had met professor Joachim Duyndam vertelde hij ook over de manier waarop begeerte tot stand komt. We willen iets, omdat we zien dat iemand anders dat heeft of wil. Onze verlangens en wensen komen niet uit ons individuele zelf voort, maar ontstaan, worden bevorderd en onderhouden doordat anderen hetzelfde verlangen, wensen of nastreven. Voor het Utrechtse Faculteitsblad De Filosoof  schreef hij over René Girard, de grondlegger van deze zogenaamde mimetische theorie. In dit artikel (.pdf) lees je daar meer over. Het hele archief van De Filosoof  vind je hier.

Professor Joachim Duyndam heeft een leeropdracht Humanisme & Filosofie aan de Universiteit van Humanistiek. Zijn specialisme is de betekenis van voorbeeldfiguren en rolmodellen. Met een mooi woord: mimesis. 

Alcoholreclame op Instagram - deel 1

In een eerdere aflevering van Medialogica toonden we al hoe Heineken en Desperados met behulp van Tim Hofman, Geraldine Kemper en Thomas van der Vlugt reclame maakten op Instagram.

De reacties van het management van Thomas van der Vlugt, Tim Hofman, Geraldine Kemper, BNNVARA en Heineken vind je hier.

Meer Medialogica