Een zee van beelden

Hoe de foto van Aylan Kurdi de media in zijn greep houdt. Genomineerd voor de Prix Europa 2016.

Woensdag 9 maart 2016, om 22.50 uur op NPO 2 (herhaling 22 juni 2016)

Bijna 4000 bootvluchtelingen sterven er in 2015 op zee tijdens de oversteek naar Europa. Van slechts één kennen we de naam: Aylan Kurdi.

Op 2 september gaat de foto van de op het strand van Bodrum aangespoelde peuter viral op social media. Een dag later belandt deze wereldwijd in de kranten. Media noemen de foto iconisch en politici maken goede sier met het beeld van de Syrische drenkeling. Voor- en tegenstanders van een ruimhartiger vluchtelingenbeleid proberen Aylan als symbool te omarmen. Een half jaar later vraagt Medialogica zich af: wat is nu de betekenis van zo’n beeld in het vluchtelingendebat? Waarom werd juist deze foto het symbool van de vluchtelingencrisis? Wie liet zich hier door inspireren? En wie profiteerde daarvan? Medialogica over hoe een foto de media in zijn greep houdt.

Door: Misja Pekel en Maud van de Reijt

Medialogica onderzoekt hoe het verschil tussen werkelijkheid en beeld kan ontstaan. Hoe journalisten, bestuurders, belangengroepen en het publiek verstrikt raken in de donkere krochten van de mediawerkelijkheid.