Mars One: Lancering van een droom

Hoe een Nederlands bedrijf een nachtmerrie als droom wist te verkopen.

Woensdag 17 februari 2016, om 22.50 uur op NPO 2 (herhaling 1 juni 2016)

Twee Nederlanders willen een kolonie stichten op Mars, gefinancierd door reality-televisie. In 2012 lanceert Mars One het plan. Het persbericht bereikt de hele wereld: van CNN tot Al Jazeera, van de NOS tot de New York Times. Tweehonderdduizend mensen solliciteren om mee te mogen op de enkele reis, terwijl er voor maar vier astronauten plaats is. 

Het project. Binnen tien jaar stuurt Mars One vier personen voor een enkele reis naar Mars. Zij zetten daar kamp op. Om de paar jaar komen er nog eens vier personen bij zodat er binnen enkele decennia een hele kolonie is gesticht. En een springplank naar nieuwe horizonten. Mars One mocht zich verheugen in massale aandacht van de media. Wereldwijd. De 6 miljard die een enkele reis moet kosten zou gefinancierd kunnen worden met de opbrengst van de rechten op een Reality TV-programma.

De werkelijkheid. Het is onmogelijk. Zeker op zo’n korte termijn. Natuurkundige en Nobelprijswinnaar Gerard 't Hooft taxeert dat honderd jaar dichter in de buurt komt.

Inmiddels hapert Mars One. Hoe zit het met die 200.000 aanmeldingen? Hoe verloopt het selectieproces? Waarom zijn de onderhandelingen met Endemol vastgelopen? Hoe houd je de aandacht van de media vast?

Naast Gerard ’t Hooft sprak Medialogica o.a. met geestelijk vader van Big Brother Paul Römer en met Elmo Keep. Zij deed anderhalf jaar lang onderzoek naar de mogelijkheden, maar vooral de onmogelijkheden van het Mars One project. Verder met een aantal kandidaat Marsgangers uit binnen- en buitenland, van wie er sommige zijn afgewezen en sommige nog in de race zijn voor de enkele reis naar Mars.

Door: Cees Overgaauw en Jeroen Slot.

Medialogica onderzoekt hoe het verschil tussen werkelijkheid en beeld kan ontstaan. Hoe journalisten, bestuurders, belangengroepen en het publiek verstrikt raken in de donkere krochten van de mediawerkelijkheid.