Amanda (26) luistert uren aan de telefoon. Ze is namelijk vrijwilliger bij ‘de Luisterlijn’, waar ze de ene keer luistert naar iemand die vertelt over de verjaardag van zijn tante en de andere keer naar iemand die het leven niet meer ziet zitten. ’Ik vind het bijzonder dat door zoiets kleins als luisteren, je toch veel voor iemand kunt betekenen.’

De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar, zeven dagen per week, zowel telefonisch als via de mail of chat. De Luisterlijn is voor iedereen die behoefte heeft aan het spreken met iemand. Dit kan over van alles gaan. Vier keer per maand heeft vrijwilliger Amanda dienst, waarvan één keer ’s nachts. ‘Daar wen je wel aan,’ vertelt Amanda. ‘En het moet gewoon gebeuren, want ook ’s nachts zijn er genoeg mensen die willen bellen.’

Tijdens haar dienst van vier uur heeft Amanda gemiddeld acht gesprekken. Soms kost het best veel energie. ‘Het langste gesprek dat ik heb gehad, duurde ongeveer een uur; dat was echt intensief. Je bent ook niet zomaar even gezellig aan het bellen met iemand die je goed kent. Je bent de hele tijd goed aan het luisteren.’ 

Luisteren is sowieso iets wat Amanda goed heeft ontwikkeld. ‘Ik ben helemaal blind, vandaar. Ik denk dat ik in gesprekken op dingen let die een ander soms niet opmerkt of juist over het hoofd ziet.’  

Het contact stagneert

Vanwege haar blindheid is het voor Amanda niet altijd even gemakkelijk om in contact te komen met mensen. ‘Wanneer mensen contact maken, gaat dat vaak eerst non-verbaal. Dan pas stappen ze op elkaar af en maken een praatje. Ik zie het niet als mensen contact willen maken. Het contact stagneert dus daar al.’

Bij de Luisterlijn komt ze wel makkelijk met mensen in contact, want aan de telefoon valt het non-verbale weg. ‘Daardoor ben ik juist in het voordeel. Omdat ik nooit word afgeleid door iets wat ik zie en dus ook geen visuele prikkels krijg, ben ik in staat om aandachtig te luisteren.’

Tekst gaat verder onder afbeelding

Niet meteen met oplossingen komen

De gesprekken bij de Luisterlijn gaan van hot naar her: van een lekkende dakgoot of burenruzie tot een overleden partner en familieproblemen. Dat is soms even schakelen vertelt Amanda. ‘Je luistert niet alleen naar verdrietige en sombere mensen,’ legt ze uit. ‘Want daarna belt iemand die praat over de verjaardag van zijn tante of een bezoekje aan de dierentuin.’ 

Gelukkig wen je daar aan na verloop van tijd. En voor Amanda maakt het ook niet uit waar het gesprek over gaat. ‘Ik luister altijd met aandacht. Ik probeer niet meteen te reageren, maar eerst te luisteren. Is het ding waar de persoon het gesprek mee begint ook echt wat hem of haar bezighoudt, of is er misschien nog iets anders? En daarna stel ik pas vragen om wat meer te weten te komen.’

En dat is precies wat deze mensen graag willen: iemand die gewoon luistert. 'Ze willen even met iemand anoniem kunnen praten. Ze vinden het fijn dat je niet meteen met oplossingen komt, of goedbedoelde tips geeft. Juist in het luisteren ligt de kracht.’ 

Niet doen alsof

Sommige gesprekken zijn heftig, vooral tijdens nachtdiensten. '’s Nachts kunnen veel mensen niet slapen en worden wakker gehouden door problemen. En ik spreek ook veel sombere en depressieve mensen. Het is zo ongrijpbaar als iemand zegt dat-ie al meer dan tien jaar depressief is.’ 

Soms zegt ze dit ook tegen deze mensen. ‘Je kunt beter eerlijk zijn dan dat je gaat doen alsof en zegt: “Ja, ik ben ook depressief geweest”, terwijl ik me niet kan voorstellen hoe iemand zich voelt.’ 

Aan de andere kant herkent ze zich juist in anderen. En dat vertelt ze dan ook. ‘Ik denk dat daardoor het vertrouwen groeit tussen mij en de beller. Als iemand aan de andere kant van de lijn zegt: “Ik herken wat je voelt, en ik heb het ook meegemaakt”, dan voelt het opeens een stuk minder eenzaam.’

Tekst gaat verder onder banner

VOORDAT JE VERDER LEEST

Human wil mens en wereld vooruithelpen met een gezonde dosis blikverruiming. Hersenvoer voor doendenkers, mensen die eerst vragen stellen vóór ze zich een mening vormen. En vervolgens ook echt iets doen voor de wereld.

Doe je mee? De wereld heeft mensen nodig.

Word vriend. Voor slechts 1 euro per maand krijg je meer stof tot nadenken.

Samen leven in een mooiere wereld. Dat is ons doel. Samen met jou én 149.999 anderen. Want met 150 duizend vrienden blijft Human als publieke omroep bestaan.

Steeds kleinere wereld

Eenzaamheid komt ze veel tegen in haar gesprekken. ‘Ik had niet gerealiseerd dat eenzaamheid zo veel voorkomt in Nederland. Zij hebben gewoon geen mensen om mee te praten in hun netwerk. Ze hebben vaak familieleden verloren, waardoor hun wereld steeds kleiner wordt.’  

Een oplossing voor eenzaamheid is er niet zomaar. Wel denkt Amanda dat evenementen organiseren in de buurt, kan helpen. Of even een kopje koffie doen bij ouderen in de buurt. ‘Het zijn de kleine dingen die het doen, denk ik. Je hoeft niet meteen heel groots te denken om het aan te pakken.’ 

En ook de Luisterlijn kan helpen, denkt ze. ‘Stel je voor dat je een aantal dagen in de week gewoon helemaal niemand spreekt. Ik kan me niet voorstellen hoe dat is. Volgens mij word je dan gek. Deze mensen willen dan gewoon eventjes met iemand praten en met iemand bellen.’

Een luisterend oor nodig? Bel dan naar de Luisterlijn via 0900-0767, of kijk op de website voor meer contactmogelijkheden of om aan te melden als vrijwilliger.