Cathelijne Blok is kunsthistorica en oprichter van het feministisch kunstcollectief The TittyMag. We spraken haar over intersectioneel feminisme, over hoe ze de coronacrisis ervaart en ze raadt hét boek aan dat je in deze tijd moet lezen. Drakendochter van Clarice Gargard is te winnen via onze vriendenactie.

Dat het niet-bestaande verdienmodel van The TittyMag aan een herziening toe was, dat wist Cathelijne Blok. Ze verdient haar geld met haar werk als moderator, tourguide bij musea en andere functies die draaien om het samenbrengen van mensen. Dat steekt ze vervolgens in haar online magazine. Nu dat werk weg is gevallen vanwege de coronacrisis, heeft Cathelijne haar bedrijfsstructuur moeten omgooien.

Cathelijne was een van de intiatiefnemers van Het F-woord: een online serie voor Human over de vierde feministische golf. In de derde editie van een reeks boekgesprekken met inspirerende mensen vertelt ze ons hoe ze deze roaring twenties beleeft.

Het F-Woord verschijnt elke vrijdag om 15:00 op het YouTube-kanaal van NPO 3 en op deze site. Kijk onderaan deze pagina aflevering 2: Stem van de feminist.

Hoe heeft de coronacrisis effect op je gehad?

"Het is heel wisselend: ik hou er enorm van om me te omringen met mensen op creatieve plekken zoals musea. Elk weekend ga ik wel op pad, naar een voorstelling, een club of gewoon wat drinken. Ik woon in Amsterdam en ik hou ontzettend wat deze stad allemaal te bieden heeft. Nu moet je zelf continu de slingers ophangen.

Sinds de coronacrisis heb ik een vast ritueel met een van mijn beste vriendinnen Marije Boomsma. Elke zaterdag gaan we helemaal uitgedost naar de Stopera livestream kijken, daarna gaan we heel lekker koken of we bestellen iets. En dan zetten we een livestream op van een club en gaan we in onze woonkamer dansen. Verder wandel ik me helemaal kapot met iedereen die leuk is en met me wil wandelen.

De coronacrisis is een enorme reset voor iedereen. Het is het moment om je af te vragen wat je aan het doen bent, en hoe. Voor TittyMag betekende het dat ik mijn hele bedrijf moest gaan omvormen. De content die we maken is puur uit idealisme, ik verdien daar niks mee. Maar als ik geen geld verdien met de dingen die ik normaal doe, wat ik vervolgens in TittyMag stop, dan moet ik bedenken hoe ik dat anders ga doen."

Cathelijne Blok

Hoe heb je dat vervolgens omgebouwd?

"Naast TittyMag hebben we nu ook Tittystudio, een stichting waarbij we voor de projecten die we willen doen subsidie kunnen aanvragen. Als we nu een expo willen creëren of een kunstproject willen starten, kunnen we een aanvraag doen. Daarnaast ben ik bezig met het ontwikkelen van online trainingen voor TittyMag. Het idee is dat allerlei creatieve mensen die kunnen geven, waar zij dan ook geld mee kunnen verdienen.

Dus ik heb dingen moeten omgooien, maar ergens merk ik ook dat ik heel veel bijzondere dingen aan deze tijd heb overgehouden. Mijn vriendschappen zijn sterker geworden en gesprekken gaan veel sneller over grote onderwerpen, waardoor het meer de diepte in gaat. En ik heb veel respect voor alle mensen in de culturele sector die supersnel dingen zijn gaan maken en bedenken. Ik zie wel dat er ook heel veel mooie dingen uit ontstaan."

Wat zijn die dingen die je hebt zien ontstaan?

"Ik vind het fantastisch om te zien hoe musea geweldige online expo’s hebben gemaakt, zodat je dingen over de hele wereld kan bekijken. Maar ook de Stopera: je kunt de meest geweldige voorstellingen elk weekend vanuit je woonkamer bekijken, van ballet tot opera. United we stream vind ik ook fantastisch, dat je ziet wat een geweldig mooi nachtleven we hebben in Amsterdam. Dat is zo bijzonder, als je ziet hoe iedereen met elkaar daaraan werkt.

Tegelijk vind ik dat er te weinig aandacht is vanuit de overheid voor de culturele wereld. Je kan wel zeggen dat het geen eerste levensbehoefte is, maar mensen hun mentale gezondheid is zo belangrijk. Als je je omringt door kunst -in de vorm van muziek, beeldende kunst, theater- dan krijg je van die positieve prikkels een supergoed effect. Het is geweldig dat mensen zo creatief zijn om zelf oplossingen te bedenken, maar het valt me vies tegen dat daar zo weinig steun voor is."

TittyMag is een intersectioneel feministisch collectief, hoe heb je aandacht rondom Black Lives Matter ervaren?

"Feminisme gaat niet alleen over gelijkheid tussen man en vrouw, voor mij staat feminisme voor gelijke rechten voor iedereen. Dat iedereen dezelfde kansen heeft, dat is een zaak van ons allemaal. Daar moeten witte mensen ook hun best voor doen. Wat we altijd met TittyMag willen doen, is online of offline een dialoog aangaan door middel van creativiteit. Je mag het met elkaar oneens zijn, als je elkaar maar met respect behandelt. Maar dat iedereen dezelfde kansen moet krijgen, dat kan niet ter discussie staan. Het is belachelijk dat de kansenongelijkheid als eeuwenlang zo groot is.

Bij zwarte vrienden zie ik hoe moe ze worden van het steeds maar moeten uitleggen van het probleem. Terwijl het eigenlijk niet hun probleem is: als witte man of vrouw moeten we zelf research doen en gesprekken voeren met iemand die dat wil. En dan niet dat gesprek gaan overstemmen maar luisteren naar wat er gezegd wordt.

Voor mezelf betekent het dat ik volop bezig ben om te kijken hoe ik mijn privilege kan inzetten zodat andere mensen er gebruik van kunnen maken. Dan moet ik soms ook een stap terugnemen zodat een ander mijn plek kan gebruiken, als diegene dat wil. Je moet ook niet de witte redder zijn, maar je er wel van bewust zijn hoe jij je rol vervult. Ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat iedereen zich actief blijft inleven en blijft praten met elkaar. Je bent nooit volleerd. Er is geen één juist antwoord: maar je moet jouw middelen gebruiken om te zorgen dat er sneller verandering ontstaat. Verandering die er al lang had moeten zijn."

We vroegen je om een boek te tippen dat je in deze tijd moet lezen: je kwam met Drakendochter van Clarice Gargard. Waarom dit boek?

"In Drakendochter gaat Clarice opzoek naar haar vader, de rechterhand van de Liberiaanse dictator Charles Taylor. Het is een heel persoonlijk verhaal dat gaat over de geschiedenis van haar familie. Tegelijk gaat het ook over de geschiedenis van het land. Wat me het meest bijbleef in het boek, is dat ze in het verhaal de goede en de kwade kant van een mens beschrijft, die in één persoon zitten. Dat is natuurlijk iets dat we allemaal zelf elke dag mee te maken hebben. Het goede en het kwade staat altijd in een spanningsveld tot elkaar: wat heeft de overhand en wat niet? Maar hoe je dat dan onderzoekt bij je eigen vader, dat raakte me.

Daarnaast vind ik Clarice een van de meest geweldige personen die er is. Hoe zij onderwerpen aansnijdt, hoe ze dingen bespreekt maar ook hoe ze schrijft… Als maker vind ik haar zowel voor als achter de schermen geweldig. En een geweldige bron van inspiratie voor echt iedereen.

Nu er zo veel aandacht is voor Black Lives Matter draagt Clarice de zware taak om te spreken voor de beweging. Ze trekt het gesprek open en betrekt iedereen bij dat gesprek. Ook mensen die denken het minder te snappen, daar heeft ze steeds geduld voor. Er zijn natuurlijk veel meer Clarice-en die dat kunnen en die dat doen, maar Clarice staat voor mij echt voor de verandering die nodig is."

Win een exemplaar van Drakendochter

Onder vrienden van Human verloten we tien exemplaren van Drakendochter. Check de winactie hier. Reageer vóór 20 augustus 2020 om kans te maken!

Kijk Het F-woord

Het F-Woord verschijnt elke vrijdag om 15:00 op het YouTube-kanaal van NPO 3 en op deze site. Kijk hieronder aflevering 2: Stem van de feminist.

Dit is ook interessant