De Publieke Tribune Radio

Moeilijke gesprekken in de klas

Onder leiding van Coen Verbraak

De schok reikte ver voorbij de Franse grens toen schoolleraar Samuel Paty halverwege deze maand werd onthoofd nadat hij spotprenten van Mohammed in de klas had laten zien. Zou het ook in Nederland kunnen gebeuren dat lesgeven je dood wordt?

Docenten vragen zich af wat zij wel en niet kunnen laten zien in de klas, en hoe zij om moeten gaan met gekwetste leerlingen. Kan dat reden zijn om sommige onderwerpen te vermijden, of hoort dat nu eenmaal bij de voorbereiding op het leven in een vrije samenleving? Staat de autonomie van de docent onder druk? 

In deze uitzending van De publieke tribune spreekt Coen Verbraak met leraren maatschappijleer en burgerschap over het voeren van lastige gesprekken in de klas. Welke onderwerpen liggen gevoelig bij hun leerlingen? Hoe gaan zij moeilijke gesprekken aan? En voelen zij zich weleens onveilig in het klaslokaal?

Abonneer je op De Publieke Tribune

Abonneer je op de podcast: RSS  Google Podcast. Of luister op Spotify

Gasten in deze aflevering

Samira Bouchibti

geeft als gastdocent burgerschap door heel Nederland les. Zij is adviseur burgerschapsonderwijs en ontwikkelde een lesmethode voor het voeren van lastige gesprekken in de klas.

Jasper Rijk

werkte de afgelopen 10 jaar als docent geschiedenis en maatschappijleer op een havo/vwo-school in Apeldoorn. Momenteel is hij lerarenopleider maatschappijleer.

Fatma Yalan-Yildiz

heeft de afgelopen 5 jaar gewerkt als docent maatschappijleer op een vmbo-school in Roosendaal.

Karim Amghar

geeft omgangskunde op het mbo en hbo in Rotterdam en door de rest van het land, en traint docenten in de omgang met radicalisering en polarisatie.