Argos TV: Medialogica. De Exota-affaire

door Erwin Otten en Maud van de Reijt

woensdag, 26 september 2012 22:55 Nederland 2

Bookmark and Share

Naar de online stream: klik hier

Medialogica is in 2012 het ‘grand dossier’ van Argos, de televisie- en radiotak van de gezamenlijke multimediale onderzoeksjournalistieke redactie van HUMAN en VPRO.
In de zesdelige reeks Medialogica wordt aan de hand van concrete voorvallen het verschil tussen de werkelijkheid en het beeld dat media daarvan schetsten onderzocht. Een verschil met vaak verstrekkende gevolgen, voor individuen maar ook voor de samenleving als geheel.

Exota
'De Exota-affaire' zorgde voor de grootste schadevergoeding ooit in de mediawereld. De VARA moest, inclusief rente, bijna 8 miljoen gulden betalen. Marcel van Dam had begin jaren zeventig in 'De Ombudsman' het frisdrankmerk Exota onrechtmatig behandeld. Tientallen jaren schreven journalisten onjuiste artikelen over de kwestie van de ontploffende fles. Waarom? In de serie 'Medialogica' voor het eerst het ware verhaal achter de geruchtmakende affaire.

Gemaakt door Erwin Otten en Maud van de Reijt

Op de foto een ontploffende fles (beeld uit de film).

Naar de website: http://human.nl/medialogica

E-mail: human@omroep.nl