De School voor Journalistiek in Utrecht viert dit jaar haar 50-jarig bestaan. Reden voor HUMAN om als cadeau de Nacht van de Medialogica te programmeren. Het programma is volgens gastdocent aan de SvJ Ad van Liempt favoriet lesmateriaal voor studenten. Vijf vragen over de invloed van Medialogica aan eindredacteur Marc Josten.

1. Vrijdagavond de kroeg in of opblijven voor de Nacht van de Medialogica op NPO2? 
Marc: ‘We zijn dan op het grote onderzoeksjournalistieke congres van de VVOJ in Leuven. Daar is ook nog een grote Human-onderzoeksdocumentaire over Srebrenica genomineerd voor 'de Loep'  - de belangrijkste prijs in de onderzoeksjournalistiek. Dus of wij in een Leuvense nachtkroeg de uitzending kunnen zien, is zeer de vraag. Gelukkig kennen we onze eigen uitzendingen als onze broekzak.’

2. Wat maakt Medialogica tot het favoriete lesmateriaal voor de student journalistiek? 
‘Het programma ontleedt alle ontsporingen in de Publieke Opinievorming. Als journalisten zijn we daar deel van, dus ontleden we ons zelf. Voor studenten is dat extra leerzaam: het is de anatomische les van de journalistiek.’

3. Het schijnt  dat tijdens een voorlichters-conferentie mensen eerder terugkeerden van hun hotelkamer om op tijd een uitzending van Medialogica te kunnen zien. Wat zegt dat over de impact van het programma?
'Het is als een laboratorium voor de publieke opinievorming. Hier leer je zien wat je anders niet ziet. Dat is -als het goed is - voor leraren, artsen, politici, studenten, voorlichters, journalisten en andere kritische verdiepingzoekers een slijpsteen voor de geest en een richtsnoer voor hun handelen.’

4. Niet iedereen wil altijd meewerken aan Medialogica. In welke weigering ben je zelf het meest teleurgesteld en waarom? 
‘De NTR wilde niet meewerken aan onze uitzending over de Zwarte Pietenaffaire. Dat vond ik voor een omroep die "speciaal voor iedereen" is, teleurstellend. Journalisten leven van de openbaarheid , dan moet je zelf ook altijd open zijn.'

5. Als je nog één Medialogica mocht maken, welke zou dat dan zijn?
‘Over de succesvolle terugkeer van de nazi-term "Lügenpresse" -leugenpers - in de publieke opinie. Speciaal over de vraag hoe dat weer mogelijk is geworden.’

De Nacht van de Medialogica is op 19 november van 00:10-4:35uur op NPO2.