'Beasts of the Southern Wild'

dinsdag, 16 oktober 2012
Bookmark and Share

De 'spirituele cinema' treedt steeds meer op de voorgrond nu de Amerikaanse mysticus Terrence Malick uit zijn schulp kruipt met 'The Tree of Life' (2011) en zijn nieuwste, 'To the Wonder', en ook na het wereldwijde succes van 'Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives' van de Thaise meester Apichatpong Weerasethakul.

In dit rijtje ook past 'Beasts of the Southern Wild' van regisseur Benh Zeitlin. Hij maakte het werk, zijn debuut, onder auspiciën van Court 13, een groep kunstenaars, schrijvers en filmmakers in New Orleans, en met steun van de Screenwriters' Lab van het Sundance Film Festival.

Het resultaat van is een van de beste films van het jaar, een schoolvoorbeeld van hoe je met weinig middellen een verbluffend innovatieve film kunt maken.

De zesjarige Hushpuppy (Quvenzhane Wallis) woont samen met haar ziekelijke, gekke vader Wink (Dwight Henry) in een krakkemikkig huisje in The Bathtub, een denkbeeldig gebied gelegen in een 'bayou' in het zuiden van Louisiana. Wanneer ze geconfronteerd worden met een levensgevaarlijke storm moeten ze kiezen tussen hun eigen manier van leven en de mogelijkheid hun bestaan in de moerassige rivierarm te verruilen voor de 'veiligheid' van de beschaving.

Net als in de films van Malick en Weerasthakul, waarin respectievelijk special effects en scènes van reïncarnatie worden gebruikt om motieven rond kennis en zingeving uit te werken, werkt ook Zeitlin met beelden waarin ironie en cynisme ver te zoeken zijn.

Dat hier sprake is van cinematografische spiritualiteit staat vast. Is dit bezwaarlijk? Dwingen films als deze ons met die spiritualiteit tot het maken van morele oordelen eerder dan dat ze filosofische vragen stellen over de mens en zijn wereld?

Discussie en bespreking van 'Beasts of the Southern Wild' aanstaande woensdag in de Filmrubriek van OBA Live onder leiding van Theodor Holman.

Bekijk alvast de trailer van 'Beasts of the Southern Wild':