'Diana Vreeland. The Eye Has To Travel'

dinsdag, 25 september 2012
Bookmark and Share

"Een nieuwe jurk betekent niets. Het gaat om wat voor leven je leidt terwijl je die jurk aanhebt." Aldus Diana Vreeland (1903 - 1989) die in de jaren zestig als redacteur van 'Harper's Bazaar' en 'Vogue' en later als hoofd van de afdeling kostuums van het Metropolitan Museum aan de wieg stond van de ontwikkeling van mode als een vorm van culturele en artistieke expressie.

Saillant in de nieuwe documentaire over haar leven is Vreelands dikwijls problematische relatie met de werkelijkheid. Deze bepaalde haar visie op het leven. Voor haar was fictie en romantiek alles. Vreeland: "Ons leven is bij uitstek artificieel."

Deze filosofie vormt de rode draad in haar werk. Vooral in de jaren zestig creëerde zij de moderne stijl van modejournalistiek: een glossy fotoreportage waarin het niet om de kleding gaat, maar om het verhaal dat tot stand komt door de combinatie van verschillende elementen zoals setting, aankleding, belichting, montage en het 'acteren' door de fotomodel. 

In de documentaire vertellen Vreelands kinderen dat hun moeder eigenlijk in een andere wereld leefde. Ook blijkt dat haar verhalen vaak zijn verzonnen, zoals haar opgewonden relaas over hoe zij getuige was van het vertrek van Charles Lindberg in mei 1927 op zijn solovlucht naar Parijs.

De vraag rijst of zo’n haast hedonistische relatie met de tastbare werkelijkheid, waarbij iedere vorm van engagement eigenlijk wordt uitgesloten, vrijblijvend is. Als het leven als een verhaal is geworden, geschreven door modemagazines als 'Harpers' en 'auteurs' als Vreeland, is er nog plaats voor individualiteit en originaliteit? Voor de echte werkelijkheid?

'Diana Vreeland. The Eye Has To Travel', is gemaakt door van Bent-Jorgen Perlmutt, Frederic Tcheng en Lisa Immordino Vreeland. Ik bediscussieer de film aanstaande woensdag in de Filmpanel van OBA Live met Stephan Sanders. Onder leiding van Theodor Holman.

Bekijk alvast de trailer: