De 50-plusser is big business

vrijdag, 01 juni 2012
Bookmark and Share

Het leven mag beginnen bij veertig, de vreugde is van korte duur: bij vijftig word je alweer ingedeeld in de categorie oudere. Er is één troost: hoewel we steeds vroeger oud genoemd worden, blijven we steeds langer jong.

Toen ik vijftig werd, kreeg ik van een humoristische vriend een pakketje met informatie van en over de 50PlusBeurs, inclusief het maandblad Plus Magazine en stickers met de tekst: '50 +? Zwemmen dus!'

Onder het motto 'Vier 't leven!' worden de 50-plusser allerlei voorzieningen en producten aangeboden die het leven van de mens op leeftijd worden geacht te veraangenamen, variërend van rollators tot elektrische fietsen, van aangepaste skistokken voor nordic walking tot hengels, van antirimpelcrème tot faceliften en van actieve reizen tot overwinteren in Spanje. Kassa! De 50-plusser is big business en viert het leven dat het een lieve lust is.

Daar is niets mis mee, integendeel. Behalve dat ons beeld van oud worden in toenemende mate een reclamebeeld is. Het is iets van actieve, fitte en blije mensen. Als de leeftijd al met gebreken komt dan is dat een bijkomstigheid, want de techniek staat voor niets en dient slechts het (on)gemak van de oudere mens. Alles is te koop, alle wensen kunnen en moeten gehonoreerd worden, tot het bittere einde. 

Wat er niet bij wordt verteld is dat je het geld voor de antirimpelcrème misschien beter opzij zou kunnen leggen om de oude dag werkelijk zo onbezorgd te kunnen maken als waar we volgens de reclame recht op hebben. Want de verzorgingsstaat is een stuk minder fit dan zij die er gebruik van maken.