De 50-plusser is big business

vrijdag, 01 juni 2012
Bookmark and Share

Het leven mag beginnen bij veertig, de vreugde is van korte duur: bij vijftig word je alweer ingedeeld in de categorie oudere. Er is één troost: hoewel we steeds vroeger oud genoemd worden, blijven we steeds langer jong.

Toen ik vijftig werd, kreeg ik van een humoristische vriend een pakketje met informatie van en over de 50PlusBeurs, inclusief het maandblad Plus Magazine en stickers met de tekst: '50 +? Zwemmen dus!'

Onder het motto 'Vier 't leven!' worden de 50-plusser allerlei voorzieningen en producten aangeboden die het leven van de mens op leeftijd worden geacht te veraangenamen, variërend van rollators tot elektrische fietsen, van aangepaste skistokken voor nordic walking tot hengels, van antirimpelcrème tot faceliften en van actieve reizen tot overwinteren in Spanje. Kassa! De 50-plusser is big business en viert het leven dat het een lieve lust is.

Daar is niets mis mee, integendeel. Behalve dat ons beeld van oud worden in toenemende mate een reclamebeeld is. Het is iets van actieve, fitte en blije mensen. Als de leeftijd al met gebreken komt dan is dat een bijkomstigheid, want de techniek staat voor niets en dient slechts het (on)gemak van de oudere mens. Alles is te koop, alle wensen kunnen en moeten gehonoreerd worden, tot het bittere einde. 

Wat er niet bij wordt verteld is dat je het geld voor de antirimpelcrème misschien beter opzij zou kunnen leggen om de oude dag werkelijk zo onbezorgd te kunnen maken als waar we volgens de reclame recht op hebben. Want de verzorgingsstaat is een stuk minder fit dan zij die er gebruik van maken.

Mevrouw Polak,
Zou u contact met mij op willen nemen, i.v.m. het Ouderenjournaal?
Wim Kunst (0516-427859), wimkunst@kpnplanet.nl

0

Wim Kunst

13 augustus 2013

Het is voorspelbaar dat in een consumptiemaatschappij indringend op groeiende doelgroepen via o.a. de media wordt ingesproken. Dat daarbij in alle reklame uitingen ook de 50-plusser fit , blij en actief wordt voorgesteld is niet nieuw. Immers de emotie , die aan een waarneming wordt gekoppeld , bepaalt de waardering en de consument zal het gebruik van de aangeboden produkten en diensten dan ook koppelen aan de vitaliteit van de 50-plusser die wordt waargenomen. Dat geldt overigens voor alle doelgroepen.

Maar dat is , naar ik denk begrepen te hebben , niet de essentie van Uw verhaal.

Dat de verzorgingsstaat minder fit is dan zij die er gebruik van maken is nog maar de vraag. Wanneer daarmee bedoeld wordt dat de verzorgingsstaat ons niet uitnodigt om zelf verantwoordelijkheid te nemen en juist stimuleert om die zorg uit handen te geven , dan ben ik het daarmee eens.

Jan Schouten

Jan Schouten

15 augustus 2012

nog gefeliciteerd ivm woensdag.

0

Barbara

02 juni 2012


kleiner | groter

security image
Schrijf de security code over


busy